/ بلاگ / جهانگردی / اکسپو 2030 عربستان | همه چیز درباره نمایشگاه جهانی به میزبانی عربستان
جهانگردی

اکسپو 2030 عربستان | همه چیز درباره نمایشگاه جهانی به میزبانی عربستان

اکسپو 2030 عربستان | همه چیز درباره نمایشگاه جهانی به میزبانی عربستان

13 آذر 1402

.

زمان خواندن 2 دقیقه

WhatsappIconWhatsappIcon

نمایشگاه جهانی یا اکسپو «Expo»، نمایشگاهی برای ارائه دستاوردهای کشورها در سطح جهانی است که هر چند سال یکبار به میزبانی یک کشور برگزار می‌شود. براساس جدیدترین نشست این نمایشگاه بین‌المللی و طبق بیشترین آرا اکسپو 2030 در عربستان برگزار می‌شود.

 

کشور-عربستان

 

اکسپو 2030 به میزبانی این کشور و در شهر ریاض پایتخت آن افتتاح و انجام می‌شود. این نمایشگاه یک فرصت بزرگ و همایشی گسترده برای تمام کشورها به‌شمار می‌رود از اینرو میزبانی و شرکت در آن یک برای سران هر کشور بسیار مهم است .

 


مطلب مرتبط: همه چیز درباره expo دبی و نمایشگاه‌ های جهانی


 

اکسپو چیست؟

اکسپو برگرفته از واژه «Exposition» به معنای نمایشگاه است و برای نخستین بار برای نمایشگاه‌ جهانی برپا شده در میانه‌های سده نوزدهم میلادی در فرانسه به‌کار برده شد .

 

اکسپوی-دبی

 

Expo نمایشگاهی برای به نمایش گذاشتن دستاوردهای گذشته، اکنون و آینده کشورها در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، علمی، دورنمای توسعه و پیشینه فرهنگی است.

 

تاریخچه اکسپو

این نمایشگاه ابتدا در فرانسه و صرفا فقط برای به نمایش گذاشتن صنعت و تکنولوژی این کشور در سال 1844 تحت عنوان نمایشگاه صنعتی فرانسه در پاریس برگزار شد. نمایشگاه جهانی expo نمایشگاهی است که هر پنج سال یکبار در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود.

 

تاریخچه-اکسپو

 

این نمایشگاه زمینه‌ساز برگزاری نمایشگاه‌های دیگر در سطح جهانی شد. اولین دوره اکسپو جهانی پس از انقلاب صنعتی با نام نمایشگاه بزرگ در هاید پارک لندن و در سال 1851 برگزار گردید.

 

تاریخچه اکسپو

 

جالب است بدانید که امروزه اکسپو‌ها سومین رویداد مهم و قابل توجه دنیا پس از جام جهانی فوتبال و بازی‌های المپیک به‌شمار می‌روند. این نمایشگاه برای کشورها چنان ارزشمند و مهم است که به نام المپیک ملل نیز شناخته می‌شود.

 


مطلب مرتبط: جام جهانی 2034 در عربستان | اطلاعات درمورد تاریخ و محل برگزاری


 

اکسپو 2030 عربستان

عربستان در نشست بین‌المللی نمایشگاه‌ها روز سه‌شنبه 7 آذر 1402 در کشور فرانسه با پس زدن رقیبانی مانند: رم ایتالیا و بوسان کره جنوبی توانست میزبانی اکسپوی 2030 را به دست بیاورد. ریاض عربستان با به دست آوردن 119 رای از 165 رای در جریان نشست، در حالی توانست این میزبانی را داشته باشد که بوسان 29 رای و رم 17 رای توانستند کسب کنند.

 

اکسپو

 

براساس گفته‌های هیئت عربستان سعودی برنامه‌های این کشور برای اکسپو 2030 شامل ارائه یک شبکه بزرگ حمل و نقل عمومی، ایجاد یک فضای نوگرا و دایره شکل با پارک‌های عمومی، امکاناتی همچون بازی‌های الکترونیکی و استیج‌های وسیع و عظیم برای اجرا می‌شود.

 

اکسپو-عربستان

 

اکسپو عربستان سعودی از اکتبر 2030 تا مارس 2031 با موضوع «عصر تغییر با هم برای فردای آینده‌نگر» برگزرا می‌شود. عربستان سعودی امیدوار است که اکسپو 2030 حدود 40 میلیون بازدید کننده را به پایتخت این کشور جذب کند.

 

ایران در اکسپو 2030

کشور ما ایران به‌طور رسمی در 15 نمایشگاه اکسپو شرکت کرده است که 9 بار از این مشارکت به پیش از  انقلاب اسلامی باز می‌گردد. مقامات ایرانی شرکت کننده در این رویداد نیز صراحتا اعلام کردند که به کشور عربستان برای میزبانی رای دادند.

 

عربستان

ایران پس از انقلاب اسلامی برای نخستین بار در سال 1381 با نام شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در این رویداد شرکت کرد. کشور ما تاکنون در اکسپوهای پاریس، لندن، مونترال، تائجون، بریسبون،  هانوفر، آیچی، شانگهای، میلان، قزاقستان و دبی شرکت کرده است.

 


مطلب مرتبط: جاهای دیدنی عربستان | سفر به مهمترین کشور جهان اسلام


 

اکسپو 2020 آخرین دوره برگزاری این رویداد بود که به دلیل شیوع کرونا با یک سال تاخیر در سال 2021 و دبی برگزار شد. با برگزاری اکسپو در دبی و کشور امارات، این اتفاق برای نخستین بار در منطقه خاورمیانه اتفاق افتاد.  با میزبان شدن عربستان این اتفاق یکبار دیگر در این منطقه رخ خواهد داد.

 

اکسپو-ریاض

 

جالب است بدانید که تاکنون جدر حدود 60 اکسپو در 24 شهر جهان برگزار گردیده که بیشترین تعداد آن در کشور آمریکا و ایالت‌های مختلف آن اجرا شده است. از کشورهای قاره آسیا با فاکتور گرفتن روسیه می‌توان به ژاپن، کره جنوبی، امارات و عربستان که توانستند در این نمایشگاه حضور پیدا کنند، اشاره کرد.


نظرات شما

برای این پست نظری ثبت نشده

ثبت نظر