/ بلاگ / جهانگردی / رود راین | اطلاعات کامل در مورد مهمترین رود قاره اروپا
جهانگردی

رود راین | اطلاعات کامل در مورد مهمترین رود قاره اروپا

رود راین | اطلاعات کامل در مورد مهمترین رود قاره اروپا

30 آبان 1402

.

زمان خواندن 2 دقیقه

WhatsappIconWhatsappIcon

رود راین یکی از مهمترین و طولانی‌ترین رودهای اروپا است که با گذر از کشورهای مختلفی در این قاره مناظر بسیار زیبایی را ایجاد می‌کند. این رود از کوه‌های آلپ سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از شش کشور(سوئیس، آلمان، فرانسه، هلند، لیختن اشتاین و اتریش) در نهایت به دریای شمال در شمال غربی قاره اروپا می‌ریزد.

 

مهمترین رود قاره اروپا

 

رود راین بیشترین طول را در کشور آلمان دارد از همین رو در صنعت این کشور نقش به‌سزایی را ایفا می‌کند. در ادامه این مقاله به سرچشمه رود راین، کشورهایی که در آن جریان دارد و اطلاعات دیگر در مورد آن می‌پردازیم.

 


مطلب مرتبط: راهنمای سفر ارزان به اروپا | سفری با برنامه ریزی خودتان


 

رود راین از کجا سرچشمه می‌گیرد؟

سرچشمه رود راین، کوه‌های آلپ در کشور سوئیس است. در میان این کوه‌ها یخچال طبیعی راین والدهورن سرمنشاه اصلی جریان یافتن رود دائمی و پرآب راین به‌شمار می‌رود.

 

آلپ در قاره اروپا

 

یخچال راین والدهورن در بلندترین قسمت رشته کوه آلپ و جنوب کشور سوئیس قرار گرفته است. این یخچال طبیعی با ارتفاع 3402 متر از سطح دریا سرچشمه رود راین با 1320 کیلومتر است.

 

اطلاعات کلی در مورد رود راین

راین یا رین از ریشه زبان باستانی سلتی به نام رنوس برگرفته شده که به معنای رونده و جاری است. حدود 833 کیلومتر از این رود قابلیت کشتیرانی دارد که همین موضوع اهمیت و ارزش آن را دوچندان کرده است.

 

قلعه-های-تاریخی-راین

 

قلعه‌های باستانی، تمدن‌های کهن و آثار تاریخی بسیاری در کنار این رود کشف و ضبط شدند که همین امر ارزش زیستی و جغرافیایی این رود را نشان می‌دهد.

 

راین از چه شهرها و کشورهایی عبور می‌کند؟

رود راین با پیمودن یک مسیر طولانی از کشورهایی مانند: سوئیس، آلمان، فرانسه، هلند، لیختن اشتاین و اتریش عبور کرده و در نهایت به دریای شمال در شهر رتردام هلند سرازیر می‌شود. منشا اصلی این رود بزرگ و باشکوه، یخچال طبیعی راین والدهورن با ارتفاع 3353 متر از سطح دریا در کشور سوئیس است.

 

راین-از-چه-کشورهایی-می-گذرد

 

این رود همچنین از شهرهای مهمی مانند: بازل، استراسبورگ، کارلسروهه، لودویگزهافن، ویسبادن، کلن، ماینتز، کوبلنز، بن، دوسلدورف، آرنهایم و روتردام گذر می‌کند.

 


مطلب مرتبط: قاره اروپا | اطلاعات کلی درباره جمعیت، مساحت و دیگر ویژگی ها


 

اهمیت اقتصادی

با توجه به موقعیت قرارگیری و امکان کشتیرانی در راین، این رود یکی از مهمترین مسیرهای حمل و نقل کالا و صادرات و واردات در میان اکثر کشورهای اروپای غربی به‌شمار می‌رود. این رود قابلیت جابه‌جایی لنج‌هایی با ظرفیت 2500 تن بار را دارد.

 

اهمیت-اقتصادی-راین

 

تاثیرات فرهنگی رود راین

طبیعت همواره منبع الهام بزرگی برای هنرمندان بوده است و رود راین نیز از این موضوع مستثنی نیست. شاعران، نویسندگان و نقاشان بسیاری از رود راین الهام گرفته‌اند و زیبایی و شکوه آن را در آثار خود به نمایش گذاشته‌اند.

در نقاشی‌های “ترانه نیبلونگن” و “چشم‌انداز راین” اثر ویلیام ترنر می‌توانیم شاهد زیبایی این رود زیبا باشیم. همچنین در کتاب “مسافرخانه سرخ” اثر اونوره دو بالزاک داستانی را می‌خوانیم که در سال 1799 در اندرناخ آلمان، در نزدیکی رود راین اتفاق افتاده است.

کارناوال کلن آلمان

علاوه بر ادبیات و هنر، در موسیقی فولکلور حاشیه رود راین نیز می‌توانیم بازتابی از فرهنگ و طبیعت این مناطق را مشاهده کنیم. جالب است بدانید که رود راین، میزبان جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی بسیاری مانند کارناوال کلن و جشنواره انگور است.

کارناوال کلن هر سال در یازدهمین روز ماه یازدهم سال (نوامبر) در ساعت 11:11 با صدای طبل و شیپور آغاز می‌شود. این کارناوال متعلق به فرهنگ رومی-کاتولیک و ترکیبی از رقص خیابانی و لباس‌های دلقک است.

 

گونه های گیاهی و جانوری راین

توجه داشته باشید که این رود قاره اروپا یکی از مهمترین مناطق زیست جانوری و گیاهی به‌شمار می‌رود. گونه‌های جانوری که در بخش‌های مختلف این رود زندگی می‌کند شامل ماهی قزل آلا، لامپی بروک، هالتر، لامپری رودخانه، کپور طلا، روتیل، مارماهی، کپور چمن، قورباغه قرمز، وزغ مشترک و مار یقه‌ای می‌شود.

 

رود-قاره-اروپا

 

جالب است بدانید که بیش از 50 گونه ماهی در این رود زندگی می‌کند که 37 نمونه آن بومی منطقه به‌شمار می‌رود.

 

حوضه های آبریز این رود

این رود مهم غرب اروپا در 9 کشور حوضه آبریز دارد که این کشورها شامل سوئیس، ایتالیا، اتریش، لیختن شتاین، فرانسه، لوکزامبورگ، بلژیک، آلمان و هلند می‌شود.

 

آبشار-رود-راین

 

رود راین براساس تحقیقات و شواهد در حدود 14 تا 16 میلیون سال عمر دارد. این رود کهن و بسیار زیبا شبیه به یک کانال بسیار مهم در غرب اروپا است که بخش‌های مختلفی از این قاره را به یکدیگر متصل می‌کند.


نظرات شما

برای این پست نظری ثبت نشده

ثبت نظر